På veg inn på hovedflyplassens private del, hvor Gardermoen flyklubb holder hus, blir både bil, bagasje og vi sikkerhetssjekket. Det er samme drill som på hovedflyplassen, men litt mer avslappet stemning (det går greit å småprate, spørre om instrumentene og sikkerhetskontrollen. Det er fullt mulig å slå av en spøk. Ikke sikkert det er like lurt inne på hovedflyplassen...). Like fullt blir alt sjekket, inkludert bilen og alt som er i den: Vi kjører fram til porten, slippes inn i en sluse, parkerer bilen, åpner dører, bagasjerom (og evt. takboks) på bilen, før vi selv og bagasje går inn og gjennom sikkerhetskontrollen.
Sikkerhetskontrollen er et lite rom med scanner for bagasje og folk, og en datamaskin for å skrive inn gjester (meg). Sondre er allerede registrert gjennom flyklubben. De har også tester som avslører spor av sprengstoff, narkotika og annet forbudt materiale.
Vi kom greit igjennom denne gangen også. Bilen også.
Inne på klubblokalene plottet Sondre inn ruta, og meldte den til tårnet. Sjekket tider og vær.
 |
Planlegger ruten - og innflyving Elverum, hvor vi planla et par touch-and-go-landinger. |
 |
Sjekk av flyet, for å være sikker på at alt er som det skal (det er i praksis samme visuelle sjekk som gjøres av kapteiner på større fly). |
 |
Peiler olje, og sjekker drivstoff - både fysisk - og mot flyets loggbok. |
 |
Flyet som nødlandet og snurret på Gardermoen for noen uker siden. Flyet skal ha skadet understellet i en serie med touch-and-go-landinger på en småflyplass. Piloten(e) merket at det hadde gått galt og valgte å be om nødlanding på Gardermoen, hvor sikkerhetsapparatet er størst. De landet trygt med et hjul for lite, snurret, men kom uskadet fra det. Nå står flyet til tekniske undersøkelser i hangaren til flyklubben, selv om dette flyet ikke tilhørere dem. |
 |
Åpner hangardørene. |
 |
Trekker flyet ut, en helt grei enmannsjobb :) |
 |
Klare for takeoff. |
 |
Vi takset bort til drivstoffområdet, og tanket fullt. Det fungerer omtrent som en hvilken som helst annen bensinstasjon - med kortautomat og selvbetjening. Stige i tillegg for å rekke opp til vingene hvor tankene ligger.
|
 |
Siste gjennomgang og sjekk av instrumenter før takeoff. |
RUTA: Gardermoen-Nannestad-Mjøsa-Espa-Elverum med to touchandgo-landinger, Flisa-Odalen-Gullverket (over Farmen-gården), Vormsund-Fetsund-Kjeller-Oslo-Nannestad og inn for landing på Gardermoen mellom et par større passasjerfly.
 |
Takeoff Gardermoen. |
 |
På veg ut fra Gardermoen, utsikt mot Nannestad sentrum. |
 |
Hurdal sentrum i motlys. |
 |
Feiring med Feiringklinikken øverst i bildet. |
 |
Nye E6 langs Mjøsa, cirka ved Espa (bildet tatt sørover). |
 |
Strandlykkja kapell (omtrent midt i bildet). |
 |
På veg til Elverum og Starmoen småflyplass, oppdaget vi røyk midt inne i skogen (det er stort sett bare skog i området). Tok en tur bortom for å sjekke. |
 |
Det viste seg å være noen som ryddet opp rundt ei hytte. |
 |
Inn mot Starmoen for et par touch-and-go- landinger. Vi landet rette etter at et par småfly tok av. |
 |
Smal rullebane og en god del turbulens, gjorde landingen interessant. Klarte begge uten problemer. Å trene på landinger er viktig, og gjøre det uten å lande helt er effektiv (alle hjulene i bakken, som i en ordinært landing, så fullt gasspådrag - og direkte inn i takeoff). På denne turen ga altså en flytur tre loggførte landinger/take-offs. |
 |
Starmoen motorsportbane rett ved småflyplassen. |
 |
Litt i tvil, muligens over Odalen. |
 |
Trolig testmaster for eventuell vindmølle- park ved Engerfjellet. |
 |
Farmen. Opprydding. Flere av byggene er tatt ned, gjerder og innhegning også. |
 |
Farmen. |
 |
Farmen. |
 |
Sondres garasjeprosjekt begynner å ta form. Gullverket. |
 |
Sondres eiendom til venstre, hjemstedet med foreldrene til høyre. |
 |
Storbråten, Gullverket. |
Lite bilder etter Gullverket. Mot Vormsund, Fetsund, over Kjeller og retning Oslo tok piloten pause (vel nesten) og andrepiloten førte flyet. Fin og rolig tur, lite turbuens og grei navigering både i retning og høyde. Førstepiloten sørger fortløpende for kommunikasjon mot eventuelle flymyndigheter og tar ansvar for pedalene (ror/stabilitet). Dermed er det (nesten) som å kjøre bil (med unntak av at flyet mister høyde med en gang man svinger, og dermed må dette kompenseres med throttle/gass eller flaps). Moro å prøve, har stikka på hver tur vi er ute, denne gangen ble det vel rundt 40 minutter. Litt i retning Elverum, og litt mer etter Gullverket.
 |
Oslo. |
Vi svingte bare nsten innom Oslo, tidsskjemaet var litt trangt, dermed ble det ikke Oslo sentrum denne gang, men utkanten før vi svingte mot Hakadal og etterhvert Nannestad inn mot hovedflyplassen.
 |
Oslo i motsol. |
 |
Hakadal. |
 |
Rednings-øvelse et sted over Nannestad. Trolig Røde Kors med flere. Delvis bekreftet av Røde Kors lokalt, og et par poster som dukket opp av venners venner i Anne Marits Facebook-strøm samme dagen. fri flyt av informasjon :) |
 |
Ulykkesstedet ser ut som et simulert flykrasj. |
 |
Innflyvning Gardermoen. Nannestad og inn. |
 |
Vi fikk komme inn på "short approach" mellom to fullastede passasjerfly. Da er det greit å gjøre ting riktig. |
 |
Inn mot Gradermoen, raskt ned, og av rullebanen... |
 |
og rett etter oss kom denne... |
 |
...ett av Norwegians passasjerfly. |
 |
Bra tur, godt fornøyd :) |
Super tur, litt turbulens i starten, deretter rolig og fint om med god sikt hele vegen. Med unntak av at GPSen sviktet en periode over Odalen gikk turen helt feilfritt (er stort sett ikke noe problem da hoveddelen av navigeringen gjøres visuelt, GPS er bare et støtteelement). Kvalitetstid, men slitsomt, man fokuserer og konsentrerer seg en del mer enn i en bil.
Og prisen for moroa: Flyklubben tar vel 1300 kroner timen flyet er i lufta (selvkost, kun drivstoff innbakt litt til vedlikehold, forsikringer og baneleie). Denne gangen endte vi på omtrent en tusenlapp hver. Det koster litt, men innimellom er det verdt det :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar